ÁRAM PIACI ÁRA
Azaz mennyibe kerül 1 kWh villamosenergia az üzleti fogyasztók számára?
Utoljára frissítve: 2024.11.12.
Minden egyetemes szolgáltatásra nem jogosult felhasználó, mint például az ipari termelők, vagy a szálláshely üzemeltetők (de a sort még sorolhatnánk) a versenypiacon kénytelenek beszerezni a számukra szükséges villamosenergiát (áramot), hogy biztosítani tudják működésüket. A villamosenergia ára (áram piaci ára), mint minden tőzsdén jegyzett terméké folyamatosan változik, ezért nem mindegy, hogy mikor és hogyan, valamint milyen szerződéses feltételekkel is történik az energia beszerzése.
Jelen oldalunknak a célja az, hogy bemutassuk az aktuális fogyasztói energiadíjakat (áram piaci árát), az egyéb fogyasztókat terhelő díjakat, valamint a hatályos rendszerhasználati tarifákat.
Az oldalt rendszeresen frissítjük árprognózisunkkal és az energiapiacokat érintő legfontosabb hírekkel.
JELEN OLDALON A KÖVETKEZŐKRŐL INFORMÁLÓDHAT
Áram piaci ára, azaz a versenypiaci villamosenergia díja
Az áram piaci ára a kereskedővel megállapodott díj, mely az elfogyasztott villamosenergia (áram) mennyisége után fizetendő. Az egységár mértékegysége leggyakrabban Ft/kWh, vagy EUR/MWh.
A következő energiadíj prognózisaink a 2025-ös és a 2026-os naptári évre vonatkoznak, fix áras szerződéses konstrukciót feltételezve. Fix áras szerződéses konstrukció esetén a szállítási időszak alatt végig állandó a szerződéses fogyasztói ár.
2024. november 12.-én:
- 2025. naptári évre energiadíj prognózisunk: 52,3 – 64,3 Ft/kWh
- 2026. naptári évre energiadíj prognózisunk: 46,1 – 56,1 Ft/kWh
- HUPX indexált szerződés esetén az elérhető kereskedői felár: 5 – 25 EUR/MWh
A bemutatott árak tisztán csak az energiadíjat mutatják, melyek nem tartalmazzák a rendszerhasználati és egyéb díjakat, valamint az általános forgalmi adót.
Fontos ismertetnünk, hogy a fogyasztói energiadíj (ipari áram ára) minden felhasználó esetén más, hiszen a kereskedői árazás egy komplex, több tényezős folyamat, ahol többek között elemzésre kerül a fogyasztó historikus negyedórás fogyasztási görbéje, pénzügyi kockázati besorolása, és a vállalt szerződéses feltételei.
Nem mindegy, hogy cége mikor szerződik és milyen feltételekkel!
Szakértőink ismerik a fogyasztói árak összetételét, így tudjuk, hogy milyen intézkedésekkel optimalizálhatóak az egyes kereskedői kockázati felárak/prémiumok annak érdekében, hogy a lehető legjobb árat érjük el ügyfeleinknek. Emellett folyamatosan követjük az energiapiacokat és tájékoztatjuk ügyfeleinket, mert tudjuk, hogy a jól időzített szerződéskötéssel rengeteget lehet megspórolni a jövőbeli energiaköltségeken.
Energiabeszerzési szolgáltatásunkkal célunk
a vállalatok energiaköltségeinek és kockázatainak csökkentése!
Legfrissebb energiapiaci hírek, amik befolyásolják a villamosenergia árát az EU-ban
2024. március 21.-én az össz európai földalatti földgáztárolók töltöttségi szintje 59,23 % volt, ami 676 TWh földgáznak felel meg. Ez a mennyiség az európai fogyasztás 17,97 %-nak kiszolgálására elegendő. Jelen töltöttségi szint 7%-kal magasabb, mint az egy évvel ezelőtti, valamint 60%-kal magasabb mint a 10 éves átlag.
Magyarországon lévő tározók össz töltöttsége 68 %, ami az ország éves földgázfogyasztásának 45,1 %-át fedezni tudja.
Forrás: https://alsi.gie.eu/
2024. március 21.-én továbbra is nettó kitárolási üzemmód jellemzi az össz európai földalatti földgáztárolókat, viszont a kitárolási volumen jelentősen csökkent az enyhe időjárás miatt.
Forrás: https://alsi.gie.eu/
2024. március 21.-én továbbra is nettó kitárolási üzemmód jellemzi az össz európai földalatti földgáztárolókat, viszont a kitárolási volumen jelentősen csökkent az enyhe időjárás miatt.
Forrás: https://alsi.gie.eu/
A 2024. január havi LNG betáplálás (109 639 GWh) 2023. decemberéhez képest 6%-kal csökkent az enyhe januári időjárásnak köszönhetően. 2024. február havi betáplálás (99 245 GWh) minimálisan, de tovább csökkent a magas tárolói töltöttség és az enyhe időjárás miatt.
Forrás: https://alsi.gie.eu/
Az Európai Unió 24* országának össz szélerőművi villamosenergia-termelése 2023.-ban 446 666 GWh volt (össz villamosenergia-termelés 18%-a), ami az elmúlt 5 év legnagyobb mennyisége, köszönhetően a folyamatosan bővülő szélerőmű portfóliónak. A szélerőművi termelés közel felét két ország teszi ki, Németország (32%) és Spanyolország (14%).
Megállapítható, hogy 2024. januárjában és februárjában is a szélerőművi villamosenergia-termelés meghaladta az eddigi havi csúcs termeléseket.
Forrás: https://transparency.entsoe.eu/
* 24 arra utal a következőkben, hogy az összegzésben az EU 27 országából csak 24 darab szerepel. Nem került számításba Ciprus, Málta, és Írország.
Az Európai Unió 24* országának össz szélerőművi villamosenergia-termelése 2023.-ban 446 666 GWh volt (össz villamosenergia-termelés 18%-a), ami az elmúlt 5 év legnagyobb mennyisége, köszönhetően a folyamatosan bővülő szélerőmű portfóliónak. A szélerőművi termelés közel felét két ország teszi ki, Németország (32%) és Spanyolország (14%).
Megállapítható, hogy 2024. januárjában és februárjában is a szélerőművi villamosenergia-termelés meghaladta az eddigi havi csúcs termeléseket.
Forrás: https://transparency.entsoe.eu/
* 24 arra utal a következőkben, hogy az összegzésben az EU 27 országából csak 24 darab szerepel. Nem került számításba Ciprus, Málta, és Írország.
Az Európai Unió 24* országának össz naperőművi villamosenergia-termelése 2023.-ban 196 129 GWh volt, ami 19%-kal több 2022.-hez képest, de az össz villamosenergia-termelés csupán 8%-át adta. A naperőművi termelés 61%-át három ország teszi ki, Németország (28%), Spanyolország (21%) és Olaszország (12%).
Megállapítható, hogy a folyamatos kapacitásbővítésnek köszönhetően 2024. januárjában 7 544 GWh, februárjában pedig 10 246 GWh volt a naperőművi villamosenergia-termelés.
Forrás: https://transparency.entsoe.eu/
* 24 arra utal a következőkben, hogy az összegzésben az EU 27 országából csak 24 darab szerepel. Nem került számításba Ciprus, Málta, és Írország.
Az Európai Unió 24* országának össz atomerőművi villamosenergia-termelése 2023-ban 588 822 GWh volt (össz villamosenergia-termelés 24%-a), ami csak 2%-kal több mint az extrém gyenge 2022. év termelése. Az atomenergia alapú termelés gyengélkedése mögött a francia erőművek nagyszámú kiesése (tervezett karbantartások) és a német egységek leállítása állt. Az atomerőművi termelés közel 63%-át két ország tette ki: Franciaország (54%) és Spanyolország (9%).
A 2024. január havi atomerőművi villamosenergia-termelés 61 194 GWh volt, ami 2022. januárja óta a legmagasabb havi termelés az új finn atomerőműnek és a francia atomerőművi kapacitások visszatérésének köszönhetően.
Forrás: https://transparency.entsoe.eu/
* 24 arra utal a következőkben, hogy az összegzésben az EU 27 országából csak 24 darab szerepel. Nem került számításba Ciprus, Málta, és Írország.
Az Európai Unió 24* országának össz atomerőművi villamosenergia-termelése 2023-ban 588 822 GWh volt (össz villamosenergia-termelés 24%-a), ami csak 2%-kal több mint az extrém gyenge 2022. év termelése. Az atomenergia alapú termelés gyengélkedése mögött a francia erőművek nagyszámú kiesése (tervezett karbantartások) és a német egységek leállítása állt. Az atomerőművi termelés közel 63%-át két ország tette ki: Franciaország (54%) és Spanyolország (9%).
A 2024. január havi atomerőművi villamosenergia-termelés 61 194 GWh volt, ami 2022. januárja óta a legmagasabb havi termelés az új finn atomerőműnek és a francia atomerőművi kapacitások visszatérésének köszönhetően.
Forrás: https://transparency.entsoe.eu/
* 24 arra utal a következőkben, hogy az összegzésben az EU 27 országából csak 24 darab szerepel. Nem került számításba Ciprus, Málta, és Írország.
Legyen naprakész velünk az energiapiacokat érintően!
A „Feliratkozás” gomb lenyomásával elfogadod az Adatvédelmi és Adatkezelési Tájékoztatónkban leírtakat.
Egyéb díjak, melyek az ipari áram ára mellett megjelennek a kereskedelmi számlákon
Kapcsolt termelésszerkezet-átalakítás támogatásának díja
A kapcsolt termelésszerkezet-átalakítás támogatásának díja 2021. július 1-től 0,81 Ft/kWh-ról 1,45 Ft/kWh-ra emelkedett köszönhetően a 2021. június 8.-án Magyar Közlönyben megjelent 2021. évi LXVIII. törvénynek.
Jövedéki adó
A jövedéki adóról szóló törvény szerint a villamosenergia 2716 00 00 KN-kód szerinti termék, ami után jövedéki adót kell fizetni, melynek mértéke 2022.07.01.-óta 0,3585 Ft/kWh. Korábban értéke 0,3105Ft/kWh volt.
Kedvezményes árú villamosenergia-ellátás támogatása
A villamosenergia-iparban fennálló, vagy eltöltött munkaviszonnyal rendelkezők külön jogszabály szerint kedvezményes árú villamosenergia ellátásra jogosultak. A támogatás mértéke 0,08 Ft/kWh a villamosenergia törvény (2007. évi LXXXVI. törvény) 148. paragrafusának 3. bekezdése szerint.
Energiahatékonysági díj
Minden végfelhasználónak értékesítő villamosenergia-kereskedőre 2021. január 1.-től kötelező érvényű az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (EKR), aminek a keretei között minden évben bizonyos százalékú energiamegtakarítást kell elérnie a felhasználóinak értékesített villamosenergia-mennyiség után. A kereskedők több megoldás közül is választhatnak, hogy hogyan kívánják teljesíteni a kötelezettségüket, de az megfigyelhető, hogy mindenki elkezdte a kialakult többletköltségüket a felhasználókra tovább hárítani. További információkért olvasd el az ezzel kapcsolatos blogbejegyzésünket (kattints ide).
Az energiahatékonysági díj egy forgalomarányos díj (Ft/kWh), mely maximális mértékeit a következő táblázat tartalmazza az egyes évekre vetítve.
KÁT és prémium pénzeszköz
Értéke 2021. első félévében átlagosan 2,43 Ft/kWh volt, ami 2021. augusztusa óta 0 Ft/kWh, köszönhetően az elszállt villamosenergia tőzsdei áraknak.
KÁT és prémium pénzeszköz egy forgalomarányos díj (Ft/kWh), mely a megújuló energiaforrásokból vagy hulladékból nyert energiával termelt villamosenergia működési támogatásának finanszírozásához szükséges. Értéke minden hónapban eltérő, mértékének meghatározása a 63/2016. (XII. 28.) NFM rendelet szerint történik.
Energiabeszerzési szolgáltatásunkkal célunk
a vállalatok energiaköltségeinek és kockázatainak csökkentése!
Rendszerhasználati díjak
A következőkben bemutatjuk, az aktuális elosztási díjelemeket és az átviteli díj mértékét, továbbá egy példán keresztül szemléltetjük, hogy miért kifejezetten fontos a lekötött teljesítmények helyes megválasztása. Végezetül pedig bemutatjuk, hogy mi is az az árszabályozási ciklus és milyen alapelvek szerint állapítja meg a Hivatal az egyes díjakat.
Jelenleg hatályos rendszerhasználati díjak, amik az áram piaci ára mellett meghatározzák a végső villamosenergia-költséget:
- átviteli díj [Ft/kWh]
- elosztói alapdíj [Ft/csatlakozási pont/év]
- elosztói teljesítménydíj [Ft/kW/év]
- elosztói forgalmi díj [Ft/kWh]
- elosztói meddő energia díj [Ft/kVArh]
Az elosztási díjelemek feszültségszintenként, az indokolt költségekből kiindulva, a feszültségszintenkénti költségarányok, a mérési körülmények és az ösztönzési szempontok figyelembevételével kerülnek megállapításra.
Az előző ciklus díjelemei közül kettőt, az elosztói veszteség díjat [Ft/kWh] és az elosztói menetrend kiegyensúlyozási díjat [Ft/kWh] nem vezették át a 2021. április 1-jétől 2024. december 31-ig tartó ciklusba a 12/2020. (XII. 14.) MEKH rendelet 5. § (2) bekezdése szerint.
2024.01.01.-től hatályos rendszerhasználati díjak:
2023.01.01.-től 2023.12.31.-ig hatályos rendszerhasználati díjak:
* Közvetített díj: Az elosztó hálózatra közvetlenül vagy közvetve csatlakozó, a villamos energia rendszert villamos energia vételezésre használó rendszerhasználó esetében alkalmazandó
** Az összes forgalomarányos díj az átviteli és a forgalmi díj összege. Az előző árszabályozási ciklusban a díj része volt még az elosztói veszteség díj, valamint profilos és vezérelt csatlakozási pontok esetén a menetrend kiegyensúlyozási díjak is.
Miért kifejezetten fontos a lekötött teljesítmények helyes megválasztása?
Mivel a teljesítmény díjak évről évre emelkednek, így még fontosabb felülvizsgálni a jelenlegi lekötések érvényességét, mivel a ki nem használt túlkötés veszteséget termel cégének!
A következő ábrán egy átlagos fogyasztó napi csúcsteljesítmény felvétele, valamint az éves lekötött teljesítménye látható. Megállapítható, hogy a maximális fogyasztói teljesítmény (60 kW) jelentősen elmaradt a lekötött értéktől (100 kW), vagyis 40 kW teljesítmény egész évben nem volt kihasználva. Egy idősoros, közép/kisfeszültségen csatlakozó fogyasztó esetén a ki nem használt túlkötés az új tarifával számolva ~664 ezer forint veszteséget jelent.
Gyakran ismételt kérdések a rendszerhasználati díjakkal kapcsolatban
Mi az az árszabályozási ciklus?
A rendszerhasználati díjak, külön díjak, valamint a csatlakozási díjak szabályozása árszabályozási ciklusok keretében történik. A Hivatal az árszabályozási ciklus indulását megelőzően eszköz- és költség-felülvizsgálatot végez. A Hivatal elnöke rendeletben állapítja meg az árszabályozási ciklusok kezdő és záró időpontját, aminek hossza általában 4 év.
A jelenlegi ciklus 2021. április 1-jétől 2024. december 31-ig tart.
A rendszerhasználati díjak szabályozása az árszabályozási cikluson belül évenkénti ármegállapítással történik.
Milyen alapelvek szerint határozzák meg a díjak?
A díjak egymással és az áralkalmazási feltételeikkel összehangoltan – a legkisebb költség elvének és a hálózati engedélyesek indokolt költségeinek figyelembevételével – kerülnek megállapításra úgy, hogy a hálózati engedélyesek ösztönözve legyenek:
- gazdálkodásuk hatékonyságának növelésére,
- hálózatfejlesztések végrehajtására,
- okos hálózatok fejlesztésére, valamint a támogatási források megszerzésére és hatékony felhasználására.
Továbbá ne legyenek ellenérdekeltek a fogyasztók energiahatékonysági intézkedéseinek támogatásában.
Mely rendeletek, határozatok szabályozzák a rendszerhasználati díjakat?
- H5847/2023. számú határozat – A 2024. január 1-jétől alkalmazandó villamos energia rendszerhasználati díjak megállapítása
- 12/2020. (XII. 14.) MEKH rendelet – villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak meghatározásának a 2021. április 1. napjával induló árszabályozási ciklusra vonatkozó keretszabályairól
- 13/2020. (XII. 14.) MEKH rendelet – a villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak meghatározásának keretszabályairól szóló 7/2016. (X. 13.) MEKH rendelet módosításáról, a villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak alkalmazási szabályairól szóló 10/2016. (XI. 14.) MEKH rendelet módosításáról, valamint a villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak meghatározásának keretszabályairól szóló 7/2016. (X. 13.) MEKH rendelet módosításáról szóló 4/2020. (V. 13.) MEKH rendelet hatályba nem lépéséről
- MEKH határozat (H 440/2021) – A 2021. április 1-jétől alkalmazandó villamos energia rendszerhasználati díjak, valamint a villamos energia elosztó által külön díj ellenében végezhető szolgáltatások díjainak megállapítása
Milyen információkra, adatokra van szükségünk a hatékony energiabeszerzési támogatás teljesítéséhez?
- Villamosenergia felhasználási helyek listája (név, cím, POD azonosító, éves fogyasztás).
- Jelenlegi villamosenergia-kereskedővel kötött ellátási szerződés.
- A területileg illetékes elosztóval kötött hálózathasználati szerződés.
- Legfrissebb rendszerhasználati és kereskedelmi számla a számlarészletező oldallal együtt. Ha rendelkezésre áll, akkor az elmúlt 12 hónapra mindegyik.
- Villamosenergia esetén negyedórás fogyasztási adatok a távmérővel ellátott felhasználási helyek tekintetében minimum az elmúlt egy évre, de ha rendelkezésre áll, akkor az elmúlt három évre.
- Jelentősebb jövőbeli változások/beruházások, amik bármilyen módon hatással lehetnek a fogyasztásra.
- Meghatalmazás villamosenergia-beszerzés támogatására és az illetékes elosztótársaságoknál való közbenjárásra a fogyasztási adatok bekérése végett.
Miért válasszon minket?
- Rendelkezünk mindazon szakmai tudással és gyakorlattal, amely szükséges ahhoz, hogy támogatni tudjunk vállalatukat villamosenergia és földgáz ügyeitekben.
- Követjük a magyar és a meghatározó európai, valamint globális villamosenergia és földgáz tőzsdéket és a piaci trendeket.
- Tisztában vagyunk azzal, hogy az ipari áram ára, azaz a fogyasztói villamosenergia díja milyen árelemekből áll össze és azokra hogyan lehetünk hatással.
- Csak megbízható és stabil háttérrel rendelkező kereskedőket vonunk be a tendereztetésbe.
- Független tanácsadók vagyunk.
Milyen információkra, adatokra van szükségünk a hatékony támogatás teljesítéséhez?
- Villamosenergia felhasználási helyek listája (név, cím, POD azonosító, éves fogyasztás).
- Jelenlegi villamosenergia-kereskedővel kötött ellátási szerződés.
- A területileg illetékes elosztóval kötött hálózathasználati szerződés.
- Legfrissebb rendszerhasználati és kereskedelmi számla a számlarészletező oldallal együtt. Ha rendelkezésre áll, akkor az elmúlt 12 hónapra mindegyik.
- Villamosenergia esetén negyedórás fogyasztási adatok a távmérővel ellátott felhasználási helyek tekintetében minimum az elmúlt egy évre, de ha rendelkezésre áll, akkor az elmúlt három évre.
- Jelentősebb jövőbeli változások/beruházások, amik bármilyen módon hatással lehetnek a fogyasztásra.
- Meghatalmazás villamosenergia-beszerzés támogatására és az illetékes elosztótársaságoknál való közbenjárásra a fogyasztási adatok bekérése végett.
Miért válasszon minket?
- Rendelkezünk mindazon szakmai tudással és gyakorlattal, amely szükséges ahhoz, hogy támogatni tudjunk vállalatukat villamosenergia és földgáz ügyeitekben.
- Követjük a magyar és a meghatározó európai, valamint globális villamosenergia és földgáz tőzsdéket és a piaci trendeket.
- Tisztában vagyunk azzal, hogy az ipari áram ára, azaz a fogyasztói villamosenergia díja milyen árelemekből áll össze és azokra hogyan lehetünk hatással.
- Csak megbízható és stabil háttérrel rendelkező kereskedőket vonunk be a tendereztetésbe.
- Független tanácsadók vagyunk.
Energiabeszerzési szolgáltatásaink
Fix áras energiabeszerzés
Szolgáltatásunkat azoknak a vállalatoknak ajánljuk, akiknek a két leginkább fontos szempont villamosenergia és/vagy földgáz igényük beszerzésénél a kiszámíthatóság és a tervezhetőség. A fix áras szerződéskötés esetén a vásárlási döntést elég egyszer meghozni, utána a teljes szerződéses időszak alatt állandó áron kerül kiszámlázásra az elfogyasztott mennyiség
Csoportos áram- és gázbeszerzés
Szolgáltatásunkat azoknak a vállalatoknak ajánljuk (leginkább mikro, kis és középvállalkozások), akik szeretnék kihasználni az energiapiacok adta lehetőségeket és az „egységben az erő” -t a szó szoros értelmében. Portfólió szintű beszerzés esetén ügyfeleink fogyasztási mennyiségeinek összevonásával és magas fokú szakértelmünkkel érünk el kedvezőbb árakat és szerződéses feltételeket a villamosenergia és földgáz kereskedőknél.
Flex beszerzés – rugalmas árú energiabeszerzés
Szolgáltatásunkat azoknak a vállalatoknak ajánljuk, akik a teljes villamosenergia, vagy földgáz igényük egy időpontban történő beszerzésének árkockázatát csökkenteni kívánják azáltal, hogy a szükséges mennyiséget rugalmasan több szeletben, vagy több sztenderd termék vásárlásával a szállítási időszakot megelőzően, vagy akár a szállítási időszakon belül kívánja megtenni.
A „Visszahívást kérek” gomb lenyomásával elfogadod az Adatvédelmi és Adatkezelési Tájékoztatónkban leírtakat.
REFERENCIÁINK
Legkiemelkedőbb energiabeszerzési (villamosenergia- és földgáz), energetikai audit és szakreferens referenciánk: