ÁRAM PIACI ÁRA

Azaz mennyibe kerül 1 kWh villamosenergia az üzleti fogyasztók számára?

Utoljára frissítve: 2024.09.18.

Minden egyetemes szolgáltatásra nem jogosult felhasználó, mint például az ipari termelők, vagy a szálláshely üzemeltetők (de a sort még sorolhatnánk) a versenypiacon kénytelenek beszerezni a számukra szükséges villamosenergiát (áramot), hogy biztosítani tudják működésüket. A villamosenergia ára (áram piaci ára), mint minden tőzsdén jegyzett terméké folyamatosan változik, ezért nem mindegy, hogy mikor és hogyan, valamint milyen szerződéses feltételekkel is történik az energia beszerzése.

Jelen oldalunknak a célja az, hogy bemutassuk az aktuális fogyasztói energiadíjakat (áram piaci árát), az egyéb fogyasztókat terhelő díjakat, valamint a hatályos rendszerhasználati tarifákat.

Az oldalt rendszeresen frissítjük árprognózisunkkal és az energiapiacokat érintő legfontosabb hírekkel.

Jelen oldalon a következőkrők informálódhat

Áram piaci ára, azaz a versenypiaci villamosenergia díja

Az áram piaci ára a kereskedővel megállapodott díj, mely az elfogyasztott villamosenergia (áram) mennyisége után fizetendő. Az egységár mértékegysége leggyakrabban Ft/kWh, vagy EUR/MWh.

A következő energiadíj prognózisaink a 2024-es és a 2025-ös naptári évre vonatkoznak, fix áras szerződéses konstrukciót feltételezve. Fix áras szerződéses konstrukció esetén a szállítási időszak alatt végig állandó a szerződéses fogyasztói ár.

2024. szeptember 18.-án:

  • 2024. év fennmaradó részére energiadíj prognózisunk: 48,7 – 63,7 Ft/kWh
  • 2025. naptári évre energiadíj prognózisunk: 46 – 58 Ft/kWh
  • 2026. naptári évre energiadíj prognózisunk: 42,3 – 52,3 Ft/kWh
  • HUPX indexált szerződés esetén az elérhető kereskedői felár: 3 – 25 EUR/MWh

A bemutatott árak tisztán csak az energiadíjat mutatják, melyek nem tartalmazzák a rendszerhasználati és egyéb díjakat, valamint az általános forgalmi adót.

Fontos ismertetnünk, hogy a fogyasztói energiadíj (ipari áram ára) minden felhasználó esetén más, hiszen a kereskedői árazás egy komplex, több tényezős folyamat, ahol többek között elemzésre kerül a fogyasztó historikus negyedórás fogyasztási görbéje, pénzügyi kockázati besorolása, és a vállalt szerződéses feltételei.

Nem mindegy, hogy cége mikor szerződik és milyen feltételekkel!

Szakértőink ismerik a fogyasztói árak összetételét, így tudjuk, hogy milyen intézkedésekkel optimalizálhatóak az egyes kereskedői kockázati felárak/prémiumok annak érdekében, hogy a lehető legjobb árat érjük el ügyfeleinknek. Emellett folyamatosan követjük az energiapiacokat és tájékoztatjuk ügyfeleinket, mert tudjuk, hogy a jól időzített szerződéskötéssel rengeteget lehet megspórolni a jövőbeli energiaköltségeken.

Energiabeszerzési szolgáltatásunkkal célunk
a vállalatok energiaköltségeinek és kockázatainak csökkentése!

A „Visszahívást kérek” gomb lenyomásával elfogadod az Adatvédelmi és Adatkezelési Tájékoztatónkban leírtakat.

Legfrissebb energiapiaci hírek, amik befolyásolják a villamosenergia árát az EU-ban

    2024. március 21.-én az össz európai földalatti földgáztárolók töltöttségi szintje 59,23 % volt, ami 676 TWh földgáznak felel meg. Ez a mennyiség az európai fogyasztás 17,97 %-nak kiszolgálására elegendő. Jelen töltöttségi szint 7%-kal magasabb, mint az egy évvel ezelőtti, valamint 60%-kal magasabb mint a 10 éves átlag.

    Magyarországon lévő tározók össz töltöttsége 68 %, ami az ország éves földgázfogyasztásának 45,1 %-át fedezni tudja.

    Forrás: https://alsi.gie.eu/

      2024. március 21.-én továbbra is nettó kitárolási üzemmód jellemzi az össz európai földalatti földgáztárolókat, viszont a kitárolási volumen jelentősen csökkent az enyhe időjárás miatt.

      Forrás: https://alsi.gie.eu/

          2024. március 21.-én továbbra is nettó kitárolási üzemmód jellemzi az össz európai földalatti földgáztárolókat, viszont a kitárolási volumen jelentősen csökkent az enyhe időjárás miatt.

          Forrás: https://alsi.gie.eu/

            A 2024. január havi LNG betáplálás (109 639 GWh) 2023. decemberéhez képest 6%-kal csökkent az enyhe januári időjárásnak köszönhetően. 2024. február havi betáplálás (99 245 GWh) minimálisan, de tovább csökkent a magas tárolói töltöttség és az enyhe időjárás miatt.

            Forrás: https://alsi.gie.eu/

              Az Európai Unió 24* országának össz szélerőművi villamosenergia-termelése 2023.-ban 446 666 GWh volt (össz villamosenergia-termelés 18%-a), ami az elmúlt 5 év legnagyobb mennyisége, köszönhetően a folyamatosan bővülő szélerőmű portfóliónak. A szélerőművi termelés közel felét két ország teszi ki, Németország (32%) és Spanyolország (14%).

              Megállapítható, hogy 2024. januárjában és februárjában is a szélerőművi villamosenergia-termelés meghaladta az eddigi havi csúcs termeléseket.

              Forrás: https://transparency.entsoe.eu/

              * 24 arra utal a következőkben, hogy az összegzésben az EU 27 országából csak 24 darab szerepel. Nem került számításba Ciprus, Málta, és Írország.

                Az Európai Unió 24* országának össz szélerőművi villamosenergia-termelése 2023.-ban 446 666 GWh volt (össz villamosenergia-termelés 18%-a), ami az elmúlt 5 év legnagyobb mennyisége, köszönhetően a folyamatosan bővülő szélerőmű portfóliónak. A szélerőművi termelés közel felét két ország teszi ki, Németország (32%) és Spanyolország (14%).

                Megállapítható, hogy 2024. januárjában és februárjában is a szélerőművi villamosenergia-termelés meghaladta az eddigi havi csúcs termeléseket.

                Forrás: https://transparency.entsoe.eu/

                * 24 arra utal a következőkben, hogy az összegzésben az EU 27 országából csak 24 darab szerepel. Nem került számításba Ciprus, Málta, és Írország.

                  Az Európai Unió 24* országának össz naperőművi villamosenergia-termelése 2023.-ban 196 129 GWh volt, ami 19%-kal több 2022.-hez képest, de az össz villamosenergia-termelés csupán 8%-át adta. A naperőművi termelés 61%-át három ország teszi ki, Németország (28%), Spanyolország (21%) és Olaszország (12%).

                  Megállapítható, hogy a folyamatos kapacitásbővítésnek köszönhetően 2024. januárjában 7 544 GWh, februárjában pedig 10 246 GWh volt a naperőművi villamosenergia-termelés.

                  Forrás: https://transparency.entsoe.eu/

                  * 24 arra utal a következőkben, hogy az összegzésben az EU 27 országából csak 24 darab szerepel. Nem került számításba Ciprus, Málta, és Írország.

                    Az Európai Unió 24* országának össz atomerőművi villamosenergia-termelése 2023-ban 588 822 GWh volt (össz villamosenergia-termelés 24%-a), ami csak 2%-kal több mint az extrém gyenge 2022. év termelése. Az atomenergia alapú termelés gyengélkedése mögött a francia erőművek nagyszámú kiesése (tervezett karbantartások) és a német egységek leállítása állt. Az atomerőművi termelés közel 63%-át két ország tette ki: Franciaország (54%) és Spanyolország (9%).

                    A 2024. január havi atomerőművi villamosenergia-termelés 61 194 GWh volt, ami 2022. januárja óta a legmagasabb havi termelés az új finn atomerőműnek és a francia atomerőművi kapacitások visszatérésének köszönhetően.

                    Forrás: https://transparency.entsoe.eu/

                    * 24 arra utal a következőkben, hogy az összegzésben az EU 27 országából csak 24 darab szerepel. Nem került számításba Ciprus, Málta, és Írország.

                            Az Európai Unió 24* országának össz atomerőművi villamosenergia-termelése 2023-ban 588 822 GWh volt (össz villamosenergia-termelés 24%-a), ami csak 2%-kal több mint az extrém gyenge 2022. év termelése. Az atomenergia alapú termelés gyengélkedése mögött a francia erőművek nagyszámú kiesése (tervezett karbantartások) és a német egységek leállítása állt. Az atomerőművi termelés közel 63%-át két ország tette ki: Franciaország (54%) és Spanyolország (9%).

                            A 2024. január havi atomerőművi villamosenergia-termelés 61 194 GWh volt, ami 2022. januárja óta a legmagasabb havi termelés az új finn atomerőműnek és a francia atomerőművi kapacitások visszatérésének köszönhetően.

                            Forrás: https://transparency.entsoe.eu/

                            * 24 arra utal a következőkben, hogy az összegzésben az EU 27 országából csak 24 darab szerepel. Nem került számításba Ciprus, Málta, és Írország.

                            Legyen naprakész velünk az energiapiacokat érintően!

                            A „Feliratkozás” gomb lenyomásával elfogadod az Adatvédelmi és Adatkezelési Tájékoztatónkban leírtakat.

                            Egyéb díjak, melyek az ipari áram ára mellett megjelennek a kereskedelmi számlákon

                            Kapcsolt termelésszerkezet-átalakítás támogatásának díja

                            A kapcsolt termelésszerkezet-átalakítás támogatásának díja 2021. július 1-től 0,81 Ft/kWh-ról 1,45 Ft/kWh-ra emelkedett köszönhetően a 2021. június 8.-án Magyar Közlönyben megjelent 2021. évi LXVIII. törvénynek.

                            Jövedéki adó

                            A jövedéki adóról szóló törvény szerint a villamosenergia 2716 00 00 KN-kód szerinti termék, ami után jövedéki adót kell fizetni, melynek mértéke 2022.07.01.-óta 0,3585 Ft/kWh. Korábban értéke 0,3105Ft/kWh volt.

                            Kedvezményes árú villamosenergia-ellátás támogatása

                            A villamosenergia-iparban fennálló, vagy eltöltött munkaviszonnyal rendelkezők külön jogszabály szerint kedvezményes árú villamosenergia ellátásra jogosultak. A támogatás mértéke 0,08 Ft/kWh a villamosenergia törvény (2007. évi LXXXVI. törvény) 148. paragrafusának 3. bekezdése szerint.

                            Energiahatékonysági díj

                            Minden végfelhasználónak értékesítő villamosenergia-kereskedőre 2021. január 1.-től kötelező érvényű az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (EKR), aminek a keretei között minden évben bizonyos százalékú energiamegtakarítást kell elérnie a felhasználóinak értékesített villamosenergia-mennyiség után. A kereskedők több megoldás közül is választhatnak, hogy hogyan kívánják teljesíteni a kötelezettségüket, de az megfigyelhető, hogy mindenki elkezdte a kialakult többletköltségüket a felhasználókra tovább hárítani. További információkért olvasd el az ezzel kapcsolatos blogbejegyzésünket (kattints ide).

                            Az energiahatékonysági díj egy forgalomarányos díj (Ft/kWh), mely maximális mértékeit a következő táblázat tartalmazza az egyes évekre vetítve.

                            KÁT és prémium pénzeszköz

                            Értéke 2021. első félévében átlagosan 2,43 Ft/kWh volt, ami 2021. augusztusa óta 0 Ft/kWh, köszönhetően az elszállt villamosenergia tőzsdei áraknak.

                            KÁT és prémium pénzeszköz egy forgalomarányos díj (Ft/kWh), mely a megújuló energiaforrásokból vagy hulladékból nyert energiával termelt villamosenergia működési támogatásának finanszírozásához szükséges. Értéke minden hónapban eltérő, mértékének meghatározása a 63/2016. (XII. 28.) NFM rendelet szerint történik.

                            Energiabeszerzési szolgáltatásunkkal célunk
                            a vállalatok energiaköltségeinek és kockázatainak csökkentése!

                            Rendszerhasználati díjak

                            A következőkben bemutatjuk, az aktuális elosztási díjelemeket és az átviteli díj mértékét, továbbá egy példán keresztül szemléltetjük, hogy miért kifejezetten fontos a lekötött teljesítmények helyes megválasztása. Végezetül pedig bemutatjuk, hogy mi is az az árszabályozási ciklus és milyen alapelvek szerint állapítja meg a Hivatal az egyes díjakat.

                            Jelenleg hatályos rendszerhasználati díjak, amik az áram piaci ára mellett meghatározzák a végső villamosenergia-költséget:

                            1. átviteli díj [Ft/kWh]

                            2. elosztói alapdíj [Ft/csatlakozási pont/év]

                            3. elosztói teljesítménydíj [Ft/kW/év]

                            4. elosztói forgalmi díj [Ft/kWh]

                            5. elosztói meddő energia díj [Ft/kVArh]

                            Az elosztási díjelemek feszültségszintenként, az indokolt költségekből kiindulva, a feszültségszintenkénti költségarányok, a mérési körülmények és az ösztönzési szempontok figyelembevételével kerülnek megállapításra.

                            Az előző ciklus díjelemei közül kettőt, az elosztói veszteség díjat [Ft/kWh] és az elosztói menetrend kiegyensúlyozási díjat [Ft/kWh] nem vezették át a 2021. április 1-jétől 2024. december 31-ig tartó ciklusba a 12/2020. (XII. 14.) MEKH rendelet 5. § (2) bekezdése szerint.

                            2024.01.01.-től hatályos rendszerhasználati díjak:

                            Ipari áram ára mellett a teljes villamosenergia költséget meghatározó rendszerhasználati díjak.

                            2023.01.01.-től 2023.12.31.-ig hatályos rendszerhasználati díjak:

                            Ipari áram ára mellett a teljes villamosenergia költséget meghatározó rendszerhasználati díjak.

                            * Közvetített díj: Az elosztó hálózatra közvetlenül vagy közvetve csatlakozó, a villamos energia rendszert villamos energia vételezésre használó rendszerhasználó esetében alkalmazandó

                            ** Az összes forgalomarányos díj az átviteli és a forgalmi díj összege. Az előző árszabályozási ciklusban a díj része volt még az elosztói veszteség díj, valamint profilos és vezérelt csatlakozási pontok esetén a menetrend kiegyensúlyozási díjak is.

                            Miért kifejezetten fontos a lekötött teljesítmények helyes megválasztása?

                            Mivel a teljesítmény díjak évről évre emelkednek, így még fontosabb felülvizsgálni a jelenlegi lekötések érvényességét, mivel a ki nem használt túlkötés veszteséget termel cégének!

                             A következő ábrán egy átlagos fogyasztó napi csúcsteljesítmény felvétele, valamint az éves lekötött teljesítménye látható. Megállapítható, hogy a maximális fogyasztói teljesítmény (60 kW) jelentősen elmaradt a lekötött értéktől (100 kW), vagyis 40 kW teljesítmény egész évben nem volt kihasználva. Egy idősoros, közép/kisfeszültségen csatlakozó fogyasztó esetén a ki nem használt túlkötés az új tarifával számolva ~664 ezer forint veszteséget jelent

                            Energiabeszerzési szolgáltatásunk keretei között optimalizáljuk cége lekötésének mértékét mind villamosenergia, mind földáz esetén!

                            Mi az az árszabályozási ciklus?

                            A rendszerhasználati díjak, külön díjak, valamint a csatlakozási díjak szabályozása árszabályozási ciklusok keretében történik. A Hivatal az árszabályozási ciklus indulását megelőzően eszköz- és költség-felülvizsgálatot végez. A Hivatal elnöke rendeletben állapítja meg az árszabályozási ciklusok kezdő és záró időpontját, aminek hossza általában 4 év.

                            A jelenlegi ciklus 2021. április 1-jétől 2024. december 31-ig tart.

                            A rendszerhasználati díjak szabályozása az árszabályozási cikluson belül évenkénti ármegállapítással történik.

                            Milyen alapelvek szerint határozzák meg a díjak?

                            A díjak egymással és az áralkalmazási feltételeikkel összehangoltan – a legkisebb költség elvének és a hálózati engedélyesek indokolt költségeinek figyelembevételével – kerülnek megállapításra úgy, hogy a hálózati engedélyesek ösztönözve legyenek:

                            • gazdálkodásuk hatékonyságának növelésére,
                            • hálózatfejlesztések végrehajtására,
                            • okos hálózatok fejlesztésére, valamint a támogatási források megszerzésére és hatékony felhasználására.

                            Továbbá ne legyenek ellenérdekeltek a fogyasztók energiahatékonysági intézkedéseinek támogatásában.

                            Mely rendeletek, határozatok szabályozzák a rendszerhasználati díjakat?

                             

                            • 12/2020. (XII. 14.) MEKH rendelet – villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak meghatározásának a 2021. április 1. napjával induló árszabályozási ciklusra vonatkozó keretszabályairól

                             

                            • 13/2020. (XII. 14.) MEKH rendelet – a villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak meghatározásának keretszabályairól szóló 7/2016. (X. 13.) MEKH rendelet módosításáról, a villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak alkalmazási szabályairól szóló 10/2016. (XI. 14.) MEKH rendelet módosításáról, valamint a villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak meghatározásának keretszabályairól szóló 7/2016. (X. 13.) MEKH rendelet módosításáról szóló 4/2020. (V. 13.) MEKH rendelet hatályba nem lépéséről
                            • MEKH határozat (H 440/2021) – A 2021. április 1-jétől alkalmazandó villamos energia rendszerhasználati díjak, valamint a villamos energia elosztó által külön díj ellenében végezhető szolgáltatások díjainak megállapítása

                            Milyen információkra, adatokra van szükségünk a hatékony energiabeszerzési támogatás teljesítéséhez?

                            • Villamosenergia felhasználási helyek listája (név, cím, POD azonosító, éves fogyasztás).
                            • Jelenlegi villamosenergia-kereskedővel kötött ellátási szerződés.
                            • A területileg illetékes elosztóval kötött hálózathasználati szerződés.
                            • Legfrissebb rendszerhasználati és kereskedelmi számla a számlarészletező oldallal együtt. Ha rendelkezésre áll, akkor az elmúlt 12 hónapra mindegyik.
                            • Villamosenergia esetén negyedórás fogyasztási adatok a távmérővel ellátott felhasználási helyek tekintetében minimum az elmúlt egy évre, de ha rendelkezésre áll, akkor az elmúlt három évre.
                            • Jelentősebb jövőbeli változások/beruházások, amik bármilyen módon hatással lehetnek a fogyasztásra.
                            • Meghatalmazás villamosenergia-beszerzés támogatására és az illetékes elosztótársaságoknál való közbenjárásra a fogyasztási adatok bekérése végett.

                            Miért válasszon minket?

                            • Rendelkezünk mindazon szakmai tudással és gyakorlattal, amely szükséges ahhoz, hogy támogatni tudjunk vállalatukat villamosenergia és földgáz ügyeitekben.
                            • Követjük a magyar és a meghatározó európai, valamint globális villamosenergia és földgáz tőzsdéket és a piaci trendeket.
                            • Tisztában vagyunk azzal, hogy az ipari áram ára, azaz a fogyasztói villamosenergia díja milyen árelemekből áll össze és azokra hogyan lehetünk hatással.
                            • Csak megbízható és stabil háttérrel rendelkező kereskedőket vonunk be a tendereztetésbe.
                            • Független tanácsadók vagyunk.

                            Milyen információkra, adatokra van szükségünk a hatékony támogatás teljesítéséhez?

                            • Villamosenergia felhasználási helyek listája (név, cím, POD azonosító, éves fogyasztás).
                            • Jelenlegi villamosenergia-kereskedővel kötött ellátási szerződés.
                            • A területileg illetékes elosztóval kötött hálózathasználati szerződés.
                            • Legfrissebb rendszerhasználati és kereskedelmi számla a számlarészletező oldallal együtt. Ha rendelkezésre áll, akkor az elmúlt 12 hónapra mindegyik.
                            • Villamosenergia esetén negyedórás fogyasztási adatok a távmérővel ellátott felhasználási helyek tekintetében minimum az elmúlt egy évre, de ha rendelkezésre áll, akkor az elmúlt három évre.
                            • Jelentősebb jövőbeli változások/beruházások, amik bármilyen módon hatással lehetnek a fogyasztásra.
                            • Meghatalmazás villamosenergia-beszerzés támogatására és az illetékes elosztótársaságoknál való közbenjárásra a fogyasztási adatok bekérése végett.

                            Miért válasszon minket?

                            • Rendelkezünk mindazon szakmai tudással és gyakorlattal, amely szükséges ahhoz, hogy támogatni tudjunk vállalatukat villamosenergia és földgáz ügyeitekben.
                            • Követjük a magyar és a meghatározó európai, valamint globális villamosenergia és földgáz tőzsdéket és a piaci trendeket.
                            • Tisztában vagyunk azzal, hogy az ipari áram ára, azaz a fogyasztói villamosenergia díja milyen árelemekből áll össze és azokra hogyan lehetünk hatással.
                            • Csak megbízható és stabil háttérrel rendelkező kereskedőket vonunk be a tendereztetésbe.
                            • Független tanácsadók vagyunk.

                            Energiabeszerzési szolgáltatásaink

                            Fix áras energiabeszerzés

                            Szolgáltatásunkat azoknak a vállalatoknak ajánljuk, akiknek a két leginkább fontos szempont villamosenergia és/vagy földgáz igényük beszerzésénél a kiszámíthatóság és a tervezhetőség. A fix áras szerződéskötés esetén a vásárlási döntést elég egyszer meghozni, utána a teljes szerződéses időszak alatt állandó áron kerül kiszámlázásra az elfogyasztott mennyiség

                            Csoportos áram- és gázbeszerzés

                            Szolgáltatásunkat azoknak a vállalatoknak ajánljuk (leginkább mikro, kis és középvállalkozások), akik szeretnék kihasználni az energiapiacok adta lehetőségeket és az „egységben az erő” -t a szó szoros értelmében. Portfólió szintű beszerzés esetén ügyfeleink fogyasztási mennyiségeinek összevonásával és magas fokú szakértelmünkkel érünk el kedvezőbb árakat és szerződéses feltételeket a villamosenergia és földgáz kereskedőknél.

                            Rugalmas áras energiabeszerzési szolgáltatás

                            Flex beszerzés – rugalmas árú energiabeszerzés

                            Szolgáltatásunkat azoknak a vállalatoknak ajánljuk, akik a teljes villamosenergia, vagy földgáz igényük egy időpontban történő beszerzésének árkockázatát csökkenteni kívánják azáltal, hogy a szükséges mennyiséget rugalmasan több szeletben, vagy több sztenderd termék vásárlásával a szállítási időszakot megelőzően, vagy akár a szállítási időszakon belül kívánja megtenni.

                            A „Visszahívást kérek” gomb lenyomásával elfogadod az Adatvédelmi és Adatkezelési Tájékoztatónkban leírtakat.

                            REFERENCIÁINK

                            Legkiemelkedőbb energiabeszerzési (villamosenergia- és földgáz), energetikai audit és szakreferens referenciánk:

                            3548