IPARI ÁRAM ÁRA

Azaz mennyibe kerül 1 kWh villamosenergia az üzleti fogyasztók számára?

Utoljára frissítve: 2025.01.08.

Minden egyetemes szolgáltatásra nem jogosult felhasználó, mint például az ipari termelők, vagy a szálláshely üzemeltetők (de a sort még sorolhatnánk) a versenypiacon kénytelenek beszerezni a számukra szükséges villamosenergiát (áramot), hogy biztosítani tudják működésüket. A villamosenergia ára (áram piaci ára), mint minden tőzsdén jegyzett terméké folyamatosan változik, ezért nem mindegy, hogy mikor és hogyan, valamint milyen szerződéses feltételekkel is történik az energia beszerzése.

Jelen oldalunknak a célja az, hogy bemutassuk az aktuális fogyasztói energiadíjakat (áram piaci árát), az egyéb fogyasztókat terhelő díjakat, valamint a hatályos rendszerhasználati tarifákat.

Az oldalt rendszeresen frissítjük árprognózisunkkal és az energiapiacokat érintő legfontosabb hírekkel.

IPARI ÁRAM ÁRA, AZAZ A VERSENYPIACI VILLAMOSENERGIA DÍJA

Az áram piaci ára a kereskedővel megállapodott díj, mely az elfogyasztott villamosenergia (áram) mennyisége után fizetendő. Az egységár mértékegysége leggyakrabban Ft/kWh, vagy EUR/MWh.

A következő energiadíj prognózisaink a 2025-ös, 2026-os és 2027.-es naptári évre vonatkoznak, fix áras szerződéses konstrukciót feltételezve. Fix áras szerződéses konstrukció esetén a szállítási időszak alatt végig állandó a szerződéses fogyasztói ár.

2025. január 8.-án:

  • 2025. év fennmaradó részére vontkozó energiadíj prognózisunk: 52,3 – 62,3 Ft/kWh
  • 2026. naptári évre energiadíj prognózisunk: 51,5 – 61,5 Ft/kWh
  • 2027. naptári évre energiadíj prognózisunk: 48,6 – 58,6 Ft/kWh
  • HUPX indexált szerződés esetén az elérhető kereskedői felár: 5 – 25 EUR/MWh

A bemutatott árak tisztán csak az energiadíjat mutatják, melyek nem tartalmazzák a rendszerhasználati és egyéb díjakat, valamint az általános forgalmi adót.

Fontos ismertetnünk, hogy a fogyasztói energiadíj (ipari áram ára) minden felhasználó esetén más, hiszen a kereskedői árazás egy komplex, több tényezős folyamat, ahol többek között elemzésre kerül a fogyasztó historikus negyedórás fogyasztási görbéje, pénzügyi kockázati besorolása, és a vállalt szerződéses feltételei.

Nem mindegy, hogy cége mikor szerződik és milyen feltételekkel!

Szakértőink ismerik a fogyasztói árak összetételét, így tudjuk, hogy milyen intézkedésekkel optimalizálhatóak az egyes kereskedői kockázati felárak/prémiumok annak érdekében, hogy a lehető legjobb árat érjük el ügyfeleinknek. Emellett folyamatosan követjük az energiapiacokat és tájékoztatjuk ügyfeleinket, mert tudjuk, hogy a jól időzített szerződéskötéssel rengeteget lehet megspórolni a jövőbeli energiaköltségeken.

Energiabeszerzési szolgáltatásunkkal célunk a vállalatok energiaköltségeinek és kockázatainak csökkentése!

AMIT VELÜNK NYERHET

Miért érdemes energiabeszerzési szakértőt alkalmaznia?

Költségmegtakarítás

Az energiapiac folyamatosan változik, az árak dinamikusan alakulnak. Szakértőink naprakészen követik a piaci trendeket, és segítenek megtalálni az Ön számára legkedvezőbb ajánlatokat. Egy professzionálisan levezényelt tender akár 10-20%-os megtakarítást is eredményezhet vállalkozása számára.

Piaci szakértelem

Naprakész ismereteinkkel támogatjuk Önt a kereskedők, árképzési modellek, szerződési feltételek és szabályozások világában. Szakértőink segítenek a legjobb döntések meghozatalában, és minimalizálják a kockázatokat.

Támogatás a szerződéskötésnél

Megtaláljuk az Ön számára legmegfelelőbb szerződési struktúrát, legyen szó fix vagy változó árról. Emellett figyelünk a rejtett költségek felismerésére és a szerződési kockázatok csökkentésére.

Kereskedőváltás támogatása

Egy új kereskedő kiválasztása és a váltási folyamat lebonyolítása jogi, technikai és adminisztratív kihívásokat jelenthet. Mi biztosítjuk, hogy ez a folyamat gördülékeny és átlátható legyen.

EGYÉB DÍJAK, MELYEK AZ IPARI ÁRAM ÁRA MELLETT MEGJELENNEK A KERESKEDELMI SZÁMLÁKON

Kapcsolt termelésszerkezet-átalakítás támogatásának díja

A kapcsolt termelésszerkezet-átalakítás támogatásának díja 2021. július 1-től 0,81 Ft/kWh-ról 1,45 Ft/kWh-ra emelkedett köszönhetően a 2021. június 8.-án Magyar Közlönyben megjelent 2021. évi LXVIII. törvénynek.

Jövedéki adó

A jövedéki adóról szóló törvény szerint a villamosenergia 2716 00 00 KN-kód szerinti termék, ami után jövedéki adót kell fizetni, melynek mértéke 2025.01.01.-től 0,398 Ft/kWh. 

2022.07.01. – 2024.12.31. közötti időszakban a villamosenergia jövedéki adójának mértéke 0,3585 Ft/kWh volt. Korábban pedig 0,3105 Ft/kWh.

Kedvezményes árú villamosenergia-ellátás támogatása

A villamosenergia-iparban fennálló, vagy eltöltött munkaviszonnyal rendelkezők külön jogszabály szerint kedvezményes árú villamosenergia ellátásra jogosultak. A támogatás mértéke 0,08 Ft/kWh a villamosenergia törvény (2007. évi LXXXVI. törvény) 148. paragrafusának 3. bekezdése szerint.

Energiahatékonysági díj (EKR felár)

Minden végfelhasználónak értékesítő villamosenergia-kereskedőre 2021. január 1.-től kötelező érvényű az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (EKR), aminek a keretei között minden évben bizonyos százalékú energiamegtakarítást kell elérnie a felhasználóinak értékesített villamosenergia-mennyiség után. A kereskedők több megoldás közül is választhatnak, hogy hogyan kívánják teljesíteni a kötelezettségüket, de az megfigyelhető, hogy mindenki elkezdte a kialakult többletköltségüket a felhasználókra tovább hárítani.

Az energiahatékonysági díj egy forgalomarányos díj (Ft/kWh), mely maximális mértékeit a következő táblázat tartalmazza az egyes évekre vetítve.

KÁT és prémium pénzeszköz

KÁT és prémium pénzeszköz egy forgalomarányos díj (Ft/kWh), mely a megújuló energiaforrásokból vagy hulladékból nyert energiával termelt villamosenergia működési támogatásának finanszírozásához szükséges. Értéke minden hónapban eltérő, mértékének meghatározása a 63/2016. (XII. 28.) NFM rendelet szerint történik.

2024. évben az átlag KÁT és prémium pénzeszköz mértéke 5,61 Ft/kWh volt, míg 2023.-ban 1,33 Ft/kWh, 2022.-ben pedig -2,54 Ft/kWh. A havi pénzeszközök mértékét a MAVIR honlapján lehet figyelemmel kísérni. 

Villamosenergia-beszerzési szolgáltatásunkkal célunk
a vállalatok energiaköltségeinek és kockázatainak csökkentése!

RENDSZERHASZNÁLATI DÍJAK

A következőkben bemutatjuk, az aktuális elosztási díjelemeket és az átviteli díj mértékét, továbbá egy példán keresztül szemléltetjük, hogy miért kifejezetten fontos a lekötött teljesítmények helyes megválasztása. Végezetül pedig bemutatjuk, hogy mi is az az árszabályozási ciklus és milyen alapelvek szerint állapítja meg a Hivatal az egyes díjakat.

Jelenleg hatályos rendszerhasználati díjak, amik az ipari áram piaci ára mellett meghatározzák a végső villamosenergia-költséget:

  • átviteli díj [Ft/kWh]
  • elosztói alapdíj [Ft/csatlakozási pont/év]
  • elosztói teljesítménydíj [Ft/kW/év]
  • elosztói forgalmi díj [Ft/kWh]
  • elosztói meddő energia díj [Ft/kVArh]

Az elosztási díjelemek feszültségszintenként, az indokolt költségekből kiindulva, a feszültségszintenkénti költségarányok, a mérési körülmények és az ösztönzési szempontok figyelembevételével kerülnek megállapításra.

Az előző ciklus díjelemei közül kettőt, az elosztói veszteség díjat [Ft/kWh] és az elosztói menetrend kiegyensúlyozási díjat [Ft/kWh] nem vezették át a 2021. április 1-jétől 2024. december 31-ig tartó ciklusba a 12/2020. (XII. 14.) MEKH rendelet 5. § (2) bekezdése szerint.

2025.01.01.-től hatályos rendszerhasználati díjak:

2024. évi villamosenergia rendszerhasználati díjak táblázata

2024.01.01.-től 2024.12.31.-ig hatályos rendszerhasználati díjak:

2024. évi villamosenergia rendszerhasználati díjak táblázata

* Közvetített díj: Az elosztó hálózatra közvetlenül vagy közvetve csatlakozó, a villamos energia rendszert villamos energia vételezésre használó rendszerhasználó esetében alkalmazandó

** Az összes forgalomarányos díj az átviteli és a forgalmi díj összege. Az előző árszabályozási ciklusban a díj része volt még az elosztói veszteség díj, valamint profilos és vezérelt csatlakozási pontok esetén a menetrend kiegyensúlyozási díjak is.

Miért kifejezetten fontos a lekötött teljesítmények helyes megválasztása?

Mivel a teljesítmény díjak évről évre emelkednek, így még fontosabb felülvizsgálni a jelenlegi lekötések érvényességét, mivel a ki nem használt túlkötés veszteséget termel cégének!

A következő ábrán egy átlagos fogyasztó napi csúcsteljesítmény felvétele, valamint az éves lekötött teljesítménye látható. Megállapítható, hogy a maximális fogyasztói teljesítmény (60 kW) jelentősen elmaradt a lekötött értéktől (100 kW), vagyis 40 kW teljesítmény egész évben nem volt kihasználva. Egy idősoros, közép/kisfeszültségen csatlakozó fogyasztó esetén a ki nem használt túlkötés az új tarifával számolva ~664 ezer forint veszteséget jelent.

Villamosenergia-beszerzési szolgáltatásunk során minden esetben felülvizsgáljuk jelenlegi lekötéseit az idősoros felhasználási helyeinél és javaslatot teszünk az optimális lekötésre, ha az aktuális lekötés veszteséget termel cégének.

Gyakran ismételt kérdések a rendszerhasználati díjakkal kapcsolatban

Mi az az árszabályozási ciklus?

A rendszerhasználati díjak, külön díjak, valamint a csatlakozási díjak szabályozása árszabályozási ciklusok keretében történik. A Hivatal az árszabályozási ciklus indulását megelőzően eszköz- és költség-felülvizsgálatot végez. A Hivatal elnöke rendeletben állapítja meg az árszabályozási ciklusok kezdő és záró időpontját, aminek hossza általában 4 év.

A jelenlegi ciklus 2021. április 1-jétől 2024. december 31-ig tart.

A rendszerhasználati díjak szabályozása az árszabályozási cikluson belül évenkénti ármegállapítással történik.

Milyen alapelvek szerint határozzák meg a díjak?

A díjak egymással és az áralkalmazási feltételeikkel összehangoltan – a legkisebb költség elvének és a hálózati engedélyesek indokolt költségeinek figyelembevételével – kerülnek megállapításra úgy, hogy a hálózati engedélyesek ösztönözve legyenek:

  • gazdálkodásuk hatékonyságának növelésére,
  • hálózatfejlesztések végrehajtására,
  • okos hálózatok fejlesztésére, valamint a támogatási források megszerzésére és hatékony felhasználására.

Továbbá ne legyenek ellenérdekeltek a fogyasztók energiahatékonysági intézkedéseinek támogatásában.

Mely rendeletek, határozatok szabályozzák a rendszerhasználati díjakat?

 

  • 12/2020. (XII. 14.) MEKH rendelet – villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak meghatározásának a 2021. április 1. napjával induló árszabályozási ciklusra vonatkozó keretszabályairól

 

  • 13/2020. (XII. 14.) MEKH rendelet – a villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak meghatározásának keretszabályairól szóló 7/2016. (X. 13.) MEKH rendelet módosításáról, a villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak alkalmazási szabályairól szóló 10/2016. (XI. 14.) MEKH rendelet módosításáról, valamint a villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak meghatározásának keretszabályairól szóló 7/2016. (X. 13.) MEKH rendelet módosításáról szóló 4/2020. (V. 13.) MEKH rendelet hatályba nem lépéséről
  • MEKH határozat (H 440/2021) – A 2021. április 1-jétől alkalmazandó villamos energia rendszerhasználati díjak, valamint a villamos energia elosztó által külön díj ellenében végezhető szolgáltatások díjainak megállapítása

ENERGY ALKUSZ SZOLGÁLTATÁSAINK

Időt és pénzt spórolunk cégének az energiakereskedők (energiabeszerzés vállalatoknak) és a napelemes kivitelezők megversenyeztetésével!

Energiabeszerzés vállalatoknak: Villamosenergia-beszerzés

VILLAMOSENERGIA-BESZERZÉS

Megtaláljuk cégének a piacon elérhető legalacsonyabb árat és az igényeihez legjobban illeszkedő áram szerződést.

Energiabeszerzés vállalatoknak: Földgázbeszerzés

FÖLDGÁZBESZERZÉS

Optimalizálja földgázköltségeit szakértőink segítségével! Teljes körű piaci versenyeztetés és jelentős megtakarítás minden ügyfelünk számára.

Energiabeszerzés vállalatoknak: Napelemes rendszer beszerzés vállalatoknak

NAPELEMES RENDSZER BESZERZÉS

Csökkentse energiafüggőségét és működjön fenntarthatóbban! Segítünk a legjobb napelemes rendszerek kiválasztásában és beszerzésében.

REFERENCIÁINK (teljesség igénye nélkül)

Legkiemelkedőbb villamosenergia- és földgázbeszerzési (energiabeszerzés vállalatoknak), energetikai audit és szakreferens referenciánk a több éves iparági tapasztalatunkon alapul, mely során számos nagyvállalat és közintézmény energiagazdálkodását optimalizáltuk sikeresen. Szakértő csapatunk innovatív megoldásokat és személyre szabott stratégiákat kínál, amelyekkel jelentős költségmegtakarítást értünk el, miközben növeltük ügyfeleink energiabiztonságát és fenntarthatóságát.

A „Visszahívást kérek” gomb lenyomásával elfogadod az Adatvédelmi és Adatkezelési Tájékoztatónkban leírtakat.